تجارت الكترونيك

تجارت B2B | تجارت مشاغل با مشاغل | تجارت بدون واسطه | معاملات الكترونيكي

تجارت الكترونيك

۵ بازديد

در كل تجارت الكترونيكي را مي‌توان انجام هرگونه امور تجاري بصورت آنلاين و ازطريق اينترنت بيان كرد. اين تكنيك در سال هاي اخير رشد بسيار زيادي داشته است و پيش‌بيني مي‌شود بيش از اين نيز رشد كند. تجارت الكترونيكي به هرگونه معامله‌اي  مي گويند كه در آن خريد و فروش كالا و يا خدمات از طريق اينترنت صورت پذيرد و به واردات و يا صادرات كالا و يا خدمات منتهي مي‌شود. تجارت الكترونيكي معمولاً كاربرد وسيع تري دارد، يعني نه تنها شامل خريد و فروش از طريق اينترنت است بلكه ساير جنبه‌هاي فعاليت تجاري، مانند خريداري، صورت برداري از كالاها، مديريت توليد و تهيه و توزيع و جابه‌جايي كالاها و همچنين خدمات پس از فروش را در بر مي‌گيرد. البته مفهوم گسترده‌تر تجارت الكترونيك كسب و كار الكترونيك مي‌باشد.

تجارت الكترونيكي در ايران بسيار نوپا و در مراحل اوليه است. اما اهميت فناوري اطلاعات باعث شده تا تدوين و اجراي قوانين و لوايح مورد نياز در اين عرصه همواره مد نظر مسئولان ايران باشد. اما به‌نظر  مي‌رسد با وجود برگزاري دوره‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي متعدد هنوز ميزان آگاهي افراد و تجار كشور از نحوه استفاده از امكانات موجود براي تجارت الكترونيكي كم است. از سوي ديگر نبود شناخت از ميزان امنيت موجود در شبكه داخلي و جهاني باعث شده‌است كه اطمينان لازم وجود نداشته باشد. با استفاده از روش‌هايي مانند نماد اعتماد،نماد ساماندهي ، تاييد هويت فروشنده و ... سعي در جلب اعتماد خريداران شده است. پيشبيني مي‌شود كه كسب و كار هاي الكترونيك و تجارت اينترنتي بتدريج جاي خود را  با روش هاي سنتي تجارت عوض خواهند كرد.

و اما كسب و كار الكترونيك عبارتست از كاربردي كردن كليه سيستمهاي اطلاعاتي براي تقويت و كنترل فرايندهاي كسب و كار. امروزه اين فرايندها با استفاده از تكنولوژي‌هاي مبتني بر وب توسعه مي‌يابند .

كسب و كار الكترونيكي در يك تعريف ساده واژه‌اي به معني انجام كسب و كار با استفاده از ارتباطات راه دور و ابزارهاي مرتبط. برخي نيز كسب و كار الكترونيك را تركيبي از تجارت الكترونيك، هوشمندي شركتها، مديريت ارتباط با مشتري، مديريت زنجيره  تامين و برنامه ريزي منابع شركت مي‌دانند .

كسب و كار الكترونيكي در يك تعريف ساده واژه‌اي به معني انجام كسب و كار با استفاده از ارتباطات راه دور و ابزارهاي مرتبط است

انواع كسب و كار الكترونيك

كسب و كار الكترونيك بسته به اينكه طرفهاي معامله سازمانها يا افراد باشند به انواع زير تقسيم مي شوند. در اينجا روابط بر مبناي اهداف تجاري شكل مي گيرد.

واحد تجاري با واحد تجاري (BUSINESS TO BUSINESS = B2B)

واحد تجاري با مصرف كننده (BUSINESS TO CONSUMER = B2C)

مصرف كننده با مصرف كننده (CONSUMER TO CONSUMER = C2C)

واحد تجاري با دولت (BUSINESS TO GOVERNMENT = B2G)

كلمات كليدي :

تجارت الكترونيك ، تجارت مشاغل با مشاغل ، B2B ، كسب و كار الكترونيك ، بازاريابي اينترنتي ، تجارت اينترنتي ، توسعه تجارت الكترونيك ، تجارت الكترونيك در ايران ، تجارت B2B ، وب سايت B2B

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.